maanantai 1. elokuuta 2016

Pahanhajuinen jääkaappi

Nyt kun raskaus on näin pitkällä, ja viikkoja on 17+4, on hyvä aika pysähtyä miettimään mitä kaikkea tämä raskaus on tuonut tullessaan, ja moniko niistä alun oireista on vielä matkassa mukana.
    Ensimmäisiä asioita mitä huomasin, oli järkyttävä haju jääkaapissa. Jouduin olemaan hengittämättä aina kun joku avasi jääkaapin, sillä se haju oli ihan kamala! Kukaan muu ei tietenkään moista hajua haistanut, mutta tulipahan pestyä jääkaappi moneen kertaan.. Luojan kiitos tästä on päästy jo eroon.
   Seuraavana alkoi pahoinvointi. Mulla ei oo missään vaiheessa ollut aamupahoinvointia, vaan se on ihan ympäri vuorokauden ja lähinnä autolla matkustaessa. Ihan sama kuinka lyhyt tai pitkä matka, niin joka kerta oksensin. Tulipahan kaikki pikkutiet tutuiks, kun täyty kiertää aina motarit, ettei tarvinu sielä oksentaa. Pahoinvointia mulla on vieläkin satunnaisesti, mutta kun muistaa syödä säännöllisesti pieniä annoksia, niin sen saa pidettyä kurissa. 
   Viikon 14 tienoilla mulla oli ihan kamalia kipuja nivusissa, ja vatsan vasemmalla puolella. Välillä vihloi ja jomotti niin että oli mahdoton maata paikallaan, eikä kävelykään helpottanut oloa. Ne oli onneks aika nopeesti ohi, ja nykyään ne kivut kestää paljon vähemmän aikaa, ja kyljellä makaaminen helpottaa oloa.
   Muuten tää raskausaika on ollut melko helppo. Asiaan on tietysti vaikuttanut se, että jos on ollu huonompi päivä ja oon ollu väsynyt, niin oon jääny kotio nukkumaan kun ei ole pakko mennä mihinkään. Toisaalta oon niin onnekas että oon saanu viettää vaan aikaa kotona ja miettiä rauhassa tulevaa, mutta kyllä mä niin paljon mielummin tekisin töitä! 

2 kommenttia:

  1. Valtavasti onnea ja voimia raskauteen ja tulevaan vauva- aikaan! Blogisi on kiinnostava. Todella harmi, että rokotuksesta tuli sinulle näin iso rasite. Onneksi siihen on olemassa lääkitys, joka helpottaa elämää.
    Kiinnostaisi tietää mitä mieltä olet rokotuksista kokemasi jälkeen, aiotko rokottaa lastasi? Tukeeko valtio tms mitenkään kun rokotuksesta tuli tuollainen sairaus?
    Ihanaa vauva-aikaa sinulle. (Meiltä saat ilmaiseksi ikean hoitopöydän ja hoito-alustan jos on tarvetta. Siisti kuntoisia molemmat. Meijän vauva jo 10 kk. )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, voimia todella tarvitaan! Aion rokottaa lapseni rokotusohjelman mukaan, mutta esimerkiksi nyt minulle tarjottiin neuvolassa influenssarokotetta, ja jätin sen ottamatta vaikka tiedän sen suojaavan myös vauvaa. Ei minusta täysin rokotevastaista tullut, mutta suhtaudun kriittisesti kaikkiin uusiin rokotteisiin. Valtiolta ei juurikaan tukea ole herunut, lääkevahinkovakuutuspooli korvasi pienen summan ja tietysti kaikki lääkkeet, mutta esimerkiksi nyt kun olen sairaslomalla, saan minimi sairaspäivärahaa, vaikka sairaslomani johtuu narkolepsiasta. Ainoastaan opiskellessa on mahdollisuus saada kelan kuntoutusrahaa, mutta työntekoa ei tueta millään tavalla.

      Kiitos tarjouksesta, mutta olen laittanut pienelle jo hoitonurkkauksen valmiiksi.

      Ihanaa syksyn jatkoa ja joulun odotusta! :)

      -Sanni

      Poista