tiistai 31. tammikuuta 2017

Tekniikan ihmelapsi

Blogissa on vallinnut syvä hiljaisuus hetken aikaa, ja valitettavasti se tulee jatkumaan vielä hetken, ja nyt kerron että miksi!
 
En oo ikinä ollut kovin hyvä minkään elektronisten laitteiden kanssa. Toisinsanoen, oon aivan peukalo keskellä kämmentä kun mun eteen tulee jokin uusi laite. Just ja just osaan puhelimellakin soittaa ja lähettää tekstarin. Mulla ei oo moneen vuoteen ollut omaa tietokonetta, mutta viime kesänä mä sen sitten vihdoin hankin blogia ja koulua varten, jota en tosin aloittanutkaan. Tietokone pelas ihan hyvin siihen asti, kunnes aloin siirtämään sinne enemmän kuvia ja katselemaan sarjoja. Muutama viikko sitten kun katsottiin sillä jotain elokuvaa, se meni aivan jumiin ja sammui eikä lähtenyt päälle. Annoin tietokoneen hieman levätä ja seuraavana päivänä koitin lähtisikö se päälle, ja lähtihän se!
  
Jatkoin tietokoneen käyttöä ihan normaalisti, kunnes se taas jumitti ja sammui, ja tälläkertaa se ei enää lähtenyt päälle. Viikon ajan koitin päivittäin josko se olisi leppynyt ja lähtisi päälle, mutta ei. Viime viikolla lähdettiin sitten Poweriin näyttämään konetta, että olisiko jotain tehtävissä. Konehan tottakai lähti siellä lähes samantien käymään ja selvisi että se on aivan täynnä. Se nyt ei sinällään ollut yllätys, kun hetkeä aiemmin olin selannut koneelta viisi vuotta vanhoja kuvia, jotka ilmestyi ilmeisesti jonkun pilvipalvelun kautta sinne? Olin ennen kuin kone teki viimeisen juminsa ehtinyt siirtämään kaikki tärkeät kuvat tikulle ja luulin saaneeni niillä tilaa koneelle, vaan nuo liki 2000 vanhaa kuvaa ilmeisesti aiheutti sen jumin.
 
Powerista sain ohjeeksi poistaa kaiken ylimääräisen, siis aivan kaiken mitä en tarvitse. Ja niinhän mä sitten tein! Poistin sovelluksia, kuvia, ja jonkun kansion mistä sain 16GB koneelleni tilaa! Olin ihan liekeissä, että jee, nyt mun kone alkaa taas toimimaan. Kymmenen minuuttia meni että ne 16GB oli poistunut, ja arvaatteko mikä se oli? No käyttöjärjestelmä tietysti. Siis kuinka hemmetissä mä onnistuin poistamaan käyttöjärjestelmän mun koneesta. En sitten tiennyt että olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, päätin kuitenkin nauraa vedet silmissä hetken, kunnes tajusin että oikeesti, en pysty tekemään mun koneella MITÄÄN! Pari päivää mä mietin, ja googlailin mitä mun pitäis tehdä ja laitoin Powerin asiakaspalveluun viestiä. Sain sieltä ohjeeksi soittaa Asuksen asiakaspalveluun ja sieltä mua neuvottaisiin asentamaan se uusiksi, tai vaihtoehtoisesti viedä kone Powerin myymälään ja maksaa 80e, jotta saisin sen taas käyttökuntoon. Vielä en oo tehnyt kumpaakaan niistä, vaan tulin näpyttelemään Äidin koneelle. Pikapuoliin toivottavasti saan koneen taas käyttöön ja bloggailun jatkumaan.
  
Samana iltana kun olin onnistunut tyhjentämään koneen, putsasin myös puhelimesta ylimääräisiä sovelluksia. Poistin ilmeisesti jonkun mainosten blokkaus ohjelman, koska mun puhelin oli täynnä mainoksia. Joka välissä mainostettiin jotakin. Löysin onneks siihen ongelmaan ratkaisun parin päivän jälkeen, ja puhelin on taas kunnossa.
 
Sanokaa, etten oo ainoa joka on aivan käsi kaikkien laitteiden kanssa. Onko joku muu joskus onnistunut poistamaan jotain hyvinkin oleellista, kuten käyttöjärjestelmän? Tekniikan ihmelapsi kiittää ja kuittaa, ettei tääkin kone mee sekasin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti