maanantai 13. helmikuuta 2017

Kuinka meillä nukutaan?

Raskauden aikana mietin monesti kuinka tulen jaksamaan vauvan synnyttyä. Mitä jos yöt valvotaan, eikä päivälläkään malteta nukkua. Raskauden edetessä kuitenkin huomasin, että olen paljon pirteämpi kuin ennen raskautta, enkä tarvinnut niin paljoa unta kuin aiemmin. Aloin pikkuhiljaa luottaa siihen, että kyllä minä jaksan, ja jos en jaksa niin onhan mulla Teemu.

Ensimmäiset viikot tuntui todella raskailta. Minkäänlaista rytmiä ei vielä ollut löytynyt, eikä tietenkään niin pienellä sellaista voi ollakaan. Alkuun yritin yöllä aina syötön jälkeen siirtää vauvan omaan sänkyynsä, mutta usein siinä kävi niin, että nukahdettiin molemmat ruokailun aikana, enkä enää sen jälkeen raaskinut vauvaa siirrellä. Siirryimme siis perhepetiin muutaman viikon jälkeen, enkä ole katunut hetkeäkään! Meillä nukutaan tällä hetkellä melko hyvin. Iltaisin nukkumaanmeno saattaa olla hankalaa, jos päivän unisaldo on jäänyt pieneksi. Viljami voi itkeä väsymystään parikin tuntia illalla, mutta mä kävelen sen kanssa ympäri asuntoa kunnes saan sen nukahtamaan, ja siirrytään sänkyyn. Joskus nukuttaminen onnistuu ihan vaan syöttämällä, mutta läheskään aina se ei toimi.

Yöllä herätään kaksi-neljä kertaa syömään, mutta ne on aika nopeita herätyksiä. Vauva syö vatsansa täyteen, röyhtäisee ja sitten jatketaankin unia. Tottakai poikkeuksiakin on. Välillä huudetaan neljäkin tuntia yöllä putkeen, mutta sellaista se välillä on, eikä se tullut mulle yllätyksenä. Oon niin onnellinen, että meillä nukutaan näin hyvin. Ja jos yöllä ei olla nukuttu kunnolla, niin sitten me nukutaan päivällä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti