keskiviikko 19. huhtikuuta 2017

Eka kerta: Dc-fix

Meillä on eteisessä kaksi Ikean kenkäkaappia, joiden kannet on todella kärsineen näköiset. Monet varmasti tietävät, että joihinkin Ikean kalusteisiin jää kaikki pienimmätkin jäljet ja meillä nuo kannet on täynnä mustia viivoja ja naarmuja. Olin pidemmän aikaa haaveillut, että tekisin noille kansille jotain, mutta en oikein keksinyt mitään muuta kun maalaamisen, ja se ei jostain syystä houkuttanut. Kunnes eräänä päivänä törmäsin Facebookin Dc-fix ryhmään ja katselin muiden ryhmäläisten kuvia ja videoita heidän luomuksistaan, homma näytti todella helpolta! Ryhmässä myös mainostettiin, että Lidliin olisi tulossa Dc-fix muoveja, ja mä tietysti syöksyin samantien Lidlistä hakemaan rullan valkoista "marmori" fixiä.

DC-Fix on sisustustarramateriaali, jolla voi päällystää erilaisia kodin kovia pintoja. Soveltuu muun muassa kivi-, lasi-, puu-, metalli- ja teräspinnoille. DC-Fix-sisustustarraa voi käyttää myös näkösuojana läpinäkyviin pintoihin kiinnitettynä. Sisustustarra toimii kontaktimuovin tapaan.

Tässä on siis alkutilanne, pinta ei kuvissa oikein näy, mutta tuo krääsälaatikko on raapinut kivat mustat jäljet kanteen, jotka ei edes taikasienellä lähde pois. 


Ensin mitataan kansi, ja leikataan sopivan kokoinen pala muovista. Mä pelasin varman päälle ja otin sentin ylimääräistä sekä pituuteen että leveyteen, jos sattuu meneen vinoon, niin ei jää ainakaan rakoja pilkottamaan mistään. 


Sitten aletaan laittamaan muovia paikoilleen. Mä laitoin tän aloituksen reunan tasan kannen kanssa, ja katsoin että molemmilta reunoilta tulee hieman muovi yli, jotta ei jää vanha pinta pilkottamaan mistään. Käytin apuna kirjaa, sillä viivotinta en tästä huushollista löytänyt. Eli kontaktimuovin tapaan aletaan laittamaan muovia, ja vedetään taustapaperia toisella kädellä pois ja toisella painellaan kirjalla ilmakuplat pois. Mä liikutin kirjaa tästä kuvasta katsottuna pystysuoraan, eli työnsin ilmakuplat reunoilta pois, koin sen helpommaksi. 


Mä en tiedä mikä on oikea tapa saada reunat tasaiseksi, mutta koska mulla siis tuli molemmilta puolilta vähän muovia yli, niin otin kynsiviilan ja viilasin kevyesti kulmaa pitkin ja muovi katkesi siitä, joten oli helppo nyppiä pitkinä soiroina ylimääräiset pois. Kertokaa joku mulle kuinka noi reunat kuuluis oikeesti siistiä?


Ja lopputuloksen näette alla! Mä oon super tyytyväinen tähän lopputulokseen, vaikka vähän huonosti meinasi käydä, sillä toiseen jäi jostain syystä liikaa ilmakuplia ja onnistuin laittamaan muovin hieman vinoon, enkä ollut leikannut yhtään ylimääräistä, ja kun yritin laittaa muovia uudestaan, niin sehän meni vaan enemmän ryppyyn ja vinoon, joten leikkasin suosiolla uuden hieman isomman palan, jotta sain siistiä jälkeä. 



Onko Dc-fix sulle tuttu juttu? Mä aion ehdottomasti hyödyntää sitä jatkossakin jos mieleeni tulee jokin pinta joka vaatisi uutta ilmettä. Todella helposti ja nopeesti sain uuden ilmeen eteiseen. Kertokaa kaikki vinkit ja niksit mulle jatkoa ajatellen, jotta osaan seuraavalla kerralla olla vielä parempi. 

6 kommenttia:

  1. Tuunasin keittiön pöydän ja tason samalla tavalla ja lopputulos on huippu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Tähän jää kuulemma koukkuun...

      Poista
  2. Just sain eilen fixattua vierashuoneen vaatekaappien ovet ja se oli mun eka dc-fixillä tehty projekti. Pinta oli iso, joten oli fiksumpaa toimia kontaktimuovin toisella puolella olevien ohjeiden mukaan ja siloittaa ilmakuplat lastalla aina ylhäältä alas keskeltä sivuille. Mattoveitsi oli musta paras keino siistiä sivut ja varsinkin kun mulla oli kaapeissa hankalia saranakohtia, nii ne sai kätevimmin mattoveitsellä.
    Hyvältä näyttää noi sun fixaukset! T.Sanni S.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tajusin mattoveitsen vasta kun olin julkassu tän postauksen. Ehkä ens kerralla hoituu sekin helopmmin.

      Poista
  3. Käy ostamassa bauhausist sellainen setti missä on mattopuukko ja sit pieni lasta, maksaa neljä euroa ja on todella kätevä 😃 jos saat kaverin avuksi on aina helpompaa. Toinen vetää ilmakuplia pois samalla kun toinen rullaa sitä fixiä eteenpäin 😊 p.s bauhausis on iso seinällinen fixejä eri kuoseissa ja hinnat on alkaen 5 euroa 😉

    VastaaPoista