sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Episodi nimeltä maito

Tänään oli vuorossa taas kisapäivä tulospalvelun muodossa, ja Viljami jäi tälläkertaa mun äidin luo päiväksi. Mentiin eilen illalla jo mun porukoille yöks, jotta ei tarvinnut repiä Viljamia aamulla aikasin sängystä ylös. Tavaramäärä oli aikamoinen, kun kolmen hengen tavarat pakattiin mukaan, piti olla mekkoa, villapaitaa, vaippaa ja tuttipulloa. Arvatahan saattaa, että kun päästiin mun vanhempien luokse, niin jotain jäi kotiin. Ja tälläkertaa se oli yksi osa rintapumpusta. Mun piti illalla pumpata vielä vähän maitoa pulloon, sillä ajattelin että pakkasessa oleva maito ei välttämättä riitä koko päiväksi. No siinä sitten itkeskelin hetken ja mietin mitä teen, kaupasta en uutta pumppua saisi, kotoa jos olisi sen osan hakenut, se olisi ollut tunnin reissu.


Hetken itkettyäni ja äidin kanssa juteltuani päädyttiin siihen, että kaupasta haetaan pullo korviketta, ja äiti antaisi sitä Viljamille tarvittaessa. Minkä ihmeen takia mulle tuli niin paha mieli tästä koko jutusta, siis siitä että mun lapsi saa ehkä korviketta. Tässä maailmassa on niin paljon lapsia, jotka kasvavat pelkällä korvikkeella, ettei sen pitäisi olla mikään ongelma. Joka tapauksessa aloiteltaisiin lähipäivinä soseiden maistelu, eli äidinmaidon lisäksi Viljami alkaisi saada muutakin ravintoa. Yön ajatusta sulateltuani, totesin mielessäni että ehkä se korvike ei olekaan niin kamala juttu, päinvastoin. Pakkohan lapsen on jotain ravintoa saada. Tähän asti en ollut osannut ajatella sitä, mitä varmasti moni äiti käy läpi antaessaan korviketta syystä tai toisesta. Tämä oli ensimmäinen kerta kun mielessäni edes kävi ajatus koko korvikkeesta. Tästä lähin en aio ottaa stressiä siitä, onko pakkasessa tarpeeksi maitoa vai ei.

Loppujen lopuksi tilannehan oli se, että korviketta ei tarvinnut antaa, pakastettu maito riitti koko päiväksi, sillä aamupäivä meni taas pulloon totutellessa, eikä maito oikein maistunut. En ollut ennen tätä edes ajatellut kuinka tärkeä asia imetys mulle on. Saan olla niin kiitollinen, että olen pystynyt jo yli viisi kuukautta ruokkimaan meidän lapsen pelkällä rintamaidolla, kaikille se ei ole itsestäänselvyys, enkä tietenkään väheksy niitä jotka ruokkivat lapsen korvikkeella. 


10 kommenttia:

  1. Mä niin osaan kuvitella tämän tilanteen! :D Olet hyvä äiti, vaikka joskus korviketta antaisitkin. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä kieltämättä vähän koominen tilanne kun kiukuttelin Teemulle sitä että itse unohdin sen osan kotiin! :D <3

      Poista
  2. Voin samaistua tohon tunteeseen! Meidän poika (nyt 4kk) sai korviketta ekoilla viikoilla vähän, sillä mulla oli todella pahat imetyskivut ja rintatulehdus päälle. Eräänä iltana "luovutin" itkien ja sanoin miehelle, että nyt annat pojalle korviketta, mä en ite pysty imettämään tällähetkellä. Edelleen silti imetys jatkuu ja oon oppinu antaa luvan itelle antaan korviketta välillä. Mulle imetys tärkeä asia ja haluan että vauvan pääsääntöinen ravinto on vielä äidinmaito!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa kuulla, että en ole ainoa tämän ajatuksen kanssa. Paljon helpompi olla, kun ei ota mitään stressiä imetyksestä, vaan antaa sen mennä ihan omalla painollaan. :)

      Poista
  3. Minun on ollut myös kaikkien kolmen lapsen kohdalla ns. suostuttava korvikkeen käyttöön, koska pitkien rintaraivari-kausien aikana imetys on muuttunut niin työlääksi ja rasittavaksi taisteluksi. Niin paljon mieluummin imettäisin vain, mutta on ollut pakko käsitellä asiaa mielessä ja hyväksyä se tosiasia että korvike on myös hyvää ravintoa ja tuo helpotuksen tilanteeseen. Nyt kolmannen kohdalla opin hyvän käsinlypsy- tekniikan mikä on mahdollistanut myös oman maidon tarjoamisen pullosta. 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on, että ravintoa korvikekin on jos muuta ei ole tarjolla. Ja jos se helpottaa, niin ilman muuta sitä on käytettävä. :)

      Poista
  4. Kasvoiko sun tissit paljoa raskauden aikaina ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kasvoi jonkin verran, mutta se oli vain hetkellistä! :D

      Poista
    2. Oliks siin kuin iso ero tissien peruskoosta eli kasvoiko mihkä lukemiin? :D

      Poista
    3. Ihan omat liivit on mahtunu kokoajan päälle!

      Poista